HE: laiksi poliisin hallinnosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi | KAMU

Kuten jo tuossa aikaisemmin sanoin, todella hallitus on lisännyt rahaa poliisin toimintamenoihin, ja ennen kaikkea nyt vihdoinkin on tehty tämmöinen pitkän tähtäimen suunnitelma rahankäytön ja resurssien suhteen. Se on aikaisemmin ollut semmoista kädestä suuhun elämistä, ja on ollut epävarmuutta, ja joskus, voi sanoa, on ollut kiire käyttää vuoden lopussa rahoja, ja välillä niitä ei ole ollut. Nyt saadaan vihdoinkin tämmöinen, mitä olen peräänkuuluttanut, ja se on todella hieno asia.

Ei tuolla kentällä edelleenkään mitään komisariopartioita näy kuin silloin tällöin, mutta sehän nyt ei ole todella se idea vaan se, että kun luonnollisen poistuman kautta joku eläköityy, vaikka apulaispoliisipäällikkö, niin hänen tilalleen saadaan kaksi konstaapelia palkattua joko kentälle tai tutkintaan. Näinhän tämä menee, ja näin pitääkin olla: sinne poliiseja, missä kansalaiset niitä tarvitsevat. Johtoakin pitää olla, mutta sitä pitää todella keventää. Tietysti voisi sanoa, että aika hölmöhän minä olen: jos kahden vuoden kuluttua palaan takaisin sinne perustyöhön poliisiin, niin minähän olen sahannut omaa oksaa. Elikkä päällystön, ylemmän päällystön, paikkoja vähennetään, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että niitä pitää vähentää. Se on ihan hyvä linja, ja tätä linjaa pitää hallituksen jatkaa, ja siltä osin kannustan ministeriä toimimaan tässä suhteessa näiden linjausten mukaisesti.

Sitten otetaan tämä edustaja Rajamäen nimeämä ”Paateron palatsi”. Olen täysin samaa mieltä, joskaan en tällä nimityksellä, että kun sinne aikoinaan Pora kakkosessa 80 ihmistä siirrettiin muun muassa lääneistä, niin näinhän se on, että siellä on liikaa ihmisiä ja väkeä. Mutta nyt — ei niinkään sosialidemokraattien vaatimuksesta selvitysmies Salmi tehnyt sitä työtä, vaan kyllähän siinä oli vähän laajempikin kannatus, ja sittenhän SDP sitä vaati, mutta niin vaati myös kokoomus, (Kari Rajamäen välihuuto) ja se on ihan sama nyt, kuinka tässä sitä kunniaa otetaan tästä asiasta — selvitys on tehty, selvitysmies Salmi on sen tehnyt. Ja ennen kaikkea tässä on nyt se hyvä, että koska kenttä ei luottanut siihen selvitykseen, jota Poliisihallituksen väki ja myös ministeriön väki johtivat — minä tiedän kyllä, että esimerkiksi ylijohtaja Aaltomaa teki parasta mahdollista työtä tässä asiassa työryhmän puheenjohtajana — niin nyt se on ulkopuolisen tahon toimesta selvitetty, ja minun mielestäni nyt siihen on sitten myös tyydyttävä. Siellä on tiettyjä vähennystavoitteita olemassa. Selvitysmies on tehnyt työnsä, ja minun mielestäni työrauha pitää nyt pikkuhiljaa antaa sinnekin.

Jos mennään sitten tähän liikkuvan poliisin asiaan, josta en valitettavasti voi olla samaa mieltä arvoisan ministerin kanssa, ja olen sen aikaisemminkin tuonut esille. Täällä edustaja Vehviläinen käytti ihan hyvä puheenvuoron siitä, mutta minä heitän nyt tässä asian ihan tuonne käytännön tasolle. Sanotaan nyt näin, että kun tämä ilmeisesti tullaan lakkauttamaan, niin positiivista nyt kuitenkin tässä asiassa on se, että Poliisihallituksessa paras poliisijohtaja tällä hetkellä tekee suunnitelmia tämän mittariston kehittämiseksi, ja se johtuu kuulemma aivan yksinomaan siitä, että täällä me poliisitaustaiset edustajat olemme niin metelöineet näistä mittareista. Nyt niitä kehitetään, ja se on hyvä, että paras mahdollinen tulos saataisiin irti, jos tämmöinen lakkauttaminen tapahtuu. Mutta nyt on ongelma vain se, että vaikka asiat näyttävät paperilla hyvältä, niin ne eivät sitä välttämättä käytännössä ole.

Otetaan esimerkiksi Uusimaa. Täällä niin sanotulla pääosastolla Malmilla hajautetaan henkilöstö kolmeen poliisilaitokseen. No, se ei ensinnäkään jakaannu tasaisesti, mutta vaikka jakautuisikin, niin tilanne on se, että tämmöinen niin sanottu ammattimainen liikennevalvonta valitettavasti aika lailla lamaantuu. Tilastothan osoittavat, että paikallispoliisi hoitaa liikennevalvonnasta 55 prosenttia ja liikkuva poliisi vähän vähemmän.

No, mitä on liikennevalvonta? Ammattimainen liikennevalvonta on sitä, että suunnitellaan tietty operaatio sellaisiin kriittisiin onnettomuuspaikkoihin ja tietyillä valvontatekniikoilla, monialavalvonnalla, siihen puututaan. Useimmiten sen tekee ryhmä. Tämä on liikkuvan poliisin liikennevalvontaa. Paikallispoliisin liikennevalvonta pääsääntöisesti on sitten semmoista satunnaista liikennevalvontaa. Yksi partio eli kaksi ihmistä tekee sitä valvontaa, ja sen vaikuttavuus ei todellakaan ole samaa luokkaa kuin liikkuvan poliisin liikennevalvonta. Se saattaa olla ihan liikennevalovalvontaa: kun sattumoisin nähdään, että joku ajaa punaista päin, niin pysäytetään tämä henkilö, ja tilastoissa saattaa näkyä, että tunti liikennevalvontaa. Näin se vain ihan oikeassa elämässä menee. Elikkä nämä tilastot eivät aina kerro ihan sitä totuutta. Puhumattakaan sitten siitä, kuten sanoin, että tämä liikennevalvonta sirpaloituu, kun Uudellamaalla näitä liikkuvan poliisin poliiseja sijoitetaan eri paikkakunnille ja sitten yllättäen onkin niin, että sitä liikennevalvontaryhmää kokonaisuutena ei siellä enää ole hoitamassa sitä liikennevalvontaa vaan se muuttuu tämmöiseksi enemmän satunnaiseksi. Puhumattakaan sitten siitä, kun aletaan puhua ajotapavalvonnasta, esimerkiksi ajoetäisyyksien valvonnasta, joka vaatii tiettyä kalustoa ja tiettyä tekniikkaa. Siihen vaaditaan poliiseja enemmän kuin kaksi, pitää olla ehdottomasti se ryhmä. Puhumattakaan raskaan liikenteen valvonnasta, siinä on ihan sama juttu: kaksistaan sitä ei pysty hoitamaan. Ja vielä jos ajatellaan tätä ammattitaitoa, niin kyllähän se tosiasia on, että kun ei päivittäin tiettyjä tehtäviä tee, niin se ammattitaito etenkin raskaan liikenteen valvonnassa häviää.

Tosiasia tulee olemaan se, että näitä liikennevalvojia entistä enemmän käytetään poliisin kiireellisiin hälytystehtäviin, koska nyt he tulevat muun muassa kenttäjohtajan alaisuuteen, joka vastaa koko sen alueen kentän turvallisuudesta. Liikkuva poliisi on tähänkin asti hoitanut kiireellisiä, niin sanottuja A-valmiustehtäviä, niin kuin pitääkin olla, niitä hoitaa ensimmäinen ja lähin poliisipartio. Mutta valitettavasti nyt näin tulee käymään.

Minä ymmärrän, että tilastoissa varmaan parina ensimmäisenä vuotena tämä näyttää hyvältä. Nytkin eräässä nimeltä mainitsemattomassa poliisilaitoksessa on alettu tehdä liikennevalvonnan tilastoja. Henkilöt, jotka ovat olleet hälytystehtävien hoidossa, on pantu liikenteenvalvontaan, lappu käteen, ja pitää kerätä suoritteita, kuinka monta rangaistusvaatimusta esimerkiksi antaa henkilölle, joka kävelee päin punaisia tai ajaa päin punaista liikennevaloa. Saadaanhan näitä suoritteita toki tällä tavalla tehtyä.

Kaiken kaikkiaan nyt näyttää siltä, että tämmöinen erehdys tehdään, tämmöinen keskitetty liikennevalvonta tässä, mitä ilmeisesti nyt hajautetaan paikallispoliisiin. Tuolla monissa Euroopan maissa tämmöisiä tosiaan ollaan tehty, ja nyt osassa ollaan jopa palaamassa tähän vanhaan systeemiin. Minä toisaalta ymmärrän tämän, että paperilla se näyttää hyvältä, mutta todellisuus on aivan toista. Näin se vain valitettavasti on.

Kaikilta muilta osin tämä Pora kolmonen minun mielestäni tässä taloustilanteessa on välttämätön, ja näin pitää tehdä, ja ministeri on tehnyt siinä ansiokasta työtä. Minä kyllä pikkasen näitä 6,4 miljoonan säästöjä kyseenalaistan, mitä tässä liikkuvan poliisin osalta on laskettu. Ne on varmaan laskettu ihan virkavastuulla ja ammattitaidolla, mutta minä en ihan kyllä usko, että nämä tulevat toteutumaan. Pikemminkin, jos olisin saanut tehdä vaihtoehdon, olisin rankalla kädellä kehittänyt liikkuvaa poliisia liikenneturvallisuuden ammattilaiseksi, ottanut kaikki tämmöiset turvatoimet pois sieltä ja lentoasemat ym., mutta lienee tässä vaiheessa enää turha haikailla sen perään.

Vielä yksi asia: Haluaisin ottaa esille tämän toimitilaverkoston, semmoisenkin pienen asian kuin tuolla läntisellä Uudellamaalla tämän Vihdin poliisiaseman Karkkilassa. Se oli ainoa, mikä lakkautettiin, ja ehkä oli perusteltua lakkauttaa, mutta kysyn siitä, jos ministeri vielä jossain vaiheessa ehtii vastaamaan: kun siellähän on Nummela tämmöinen hyvin kehittyvä taajama, niin onko sinne tarkoitus minkäänlaista palvelupistettä ja partioille tiettyä kuulustelu-, lepopistettä jättää, koska se on kuitenkin semmoinen kehittyvä taajama ja vilkas poliisitehtävien osalta?

Kaiken kaikkiaan Pora kolmonen on hyvä asia, mutta rypyn siihen tekee tämä liikkuvan poliisin sulauttaminen, näin kauniisti sanottuna.