HE: laeiksi passilain ja henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetun lain 3 ja 19 §:n muuttamisesta | KAMU

Tässä on kyseessä hallituksen esitys, jossa ehdotetaan muutettavaksi passilakia ja henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annettua lakia, ja tämän esityksen tavoitteena on lisätä passia hakevien asiakkaiden asioinnin sujuvuutta sähköisellä asian vireillepanolla. Kuitenkin hakijan tulee tällöinkin saapua henkilökohtaisesti viranomaisen luokse sähköisen hakemuksen täydentämistä varten eli lähinnä sormenjälki- ja nimikirjoitusnäytteiden antamista varten.

Jos hakijalle on myönnetty edellinen passi hakemusta edeltävän 6 vuoden aikana ja hän on tuolloin asioinut henkilökohtaisesti, hänelle voidaan esityksen mukaan myöntää uusi passi kevennetyssä menettelyssä ilman hakijan henkilökohtaista asiointia viranomaisen kanssa. Edellytyksenä on lisäksi, että aiempaa passia varten on otettu sormenjälkinäytteet ja nimikirjoitusnäyte, ja tämä kevennetty hakumenettely tarkoittaa 12 vuotta täyttäneitä passinhakijoita.

Tällä esityksellä arvioidaan asiakaskäyntien määrän vähenevän arviolta jopa 300 000—350 000 kappaletta vuodessa tai jopa enemmänkin eli tällä halutaan vapauttaa poliisin lupahallinnon henkilöstöresursseja ja toisaalta tavoitella myöskin poliisin resurssien turvaamista.

Ulkomailla asuva Suomen kansalainen voi hakea passia Suomen edustustolta, mutta tämä sähköinen ja kevennetty hakemusmenettely ei ole mahdollista tässä vaiheessa Suomen edustustoilta, koska siellä ei ole teknisiä ja taloudellisia mahdollisuuksia ottaa käyttöön tällaista sähköistä asiointia johtuen siis tietojärjestelmien puutteellisuudesta tällä hetkellä. Lisäksi saadun selvityksen mukaan käytössä olevien järjestelmien välillä olevia yhteensopivuusongelmia ei ole pystytty ratkaisemaan, eikä kaikilla ulkomailla oleskelevilla suomalaisilla ole käytettävissä vahvaa sähköistä tunnistautumisvälinettä, mikä tarvitaan.

Kevennettyä hakua ei sovelleta myöskään haettaessa uutta diplomaattipassia, virkapassia, merimiespassia tai ulkomaalaiselle myönnettävää matkustusasiakirjaa. Kuitenkin hallituksen esityksessä on ennakoitu jo, että sähköinen asiointi ja tämä kevennetty haku voidaan tulevaisuudessa ottaa käyttöön ehdotettua laajemmin, ja tästä asiasta olisi siis tulevaisuudessa mahdollisuus säätää asetuksella tämän esityksen mukaan.

Kuitenkin tästä perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenee, että tällainen valtuus poiketa lain nimenomaisista säännöksistä poikkeaa normikäytännöistä, ja perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että tämmöisten asetuksenantovaltuuksien käyttötarkoitus jää sekä ehdotettujen säännösten että esityksen perustelujen valossa jossain määrin epäselväksi, ja näin ollen perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella hallintovaliokunta ehdottaa 1. lakiehdotuksen kyseisen sähköisen hakumenettelyn laajentamista koskevaa pykälää ja siihen liittyviä viittauksia poistettavaksi.

Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena, ja valiokunta puoltaa 2. lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana ja 1. lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna. Tämä hallintovaliokunnan mietintö on yksimielinen.